Logo-2009-rev2

De som är intresserade av jakt och viltvård får vara mycket ute i naturen.

Typiskt för Solf är de stora ängarna, som lämpar sig för fågeljakt. T.ex. duv-, gås- och andjakt bedrivs på ”Lerorna” och Söderfjärden. Föreningen har även jakträtt på södra stadsfjärden, där bedrivs sjöfågeljakt. På jord- och skogsbruksmarker bedrivs jakt och viltvård. Genom jaktarrendeavtal är jakträtten upplåten till jaktföreningen.

Föreningen har 2 älgjaktlag med egna slakthus. Jakträtten innebär ett ansvar för att bedriva jakt på sätt som är anpassat till övrigt friluftsliv och ett ansvar att bedriva god viltvård. Jaktföreningen sköter aktivt om områdets vilda djur bl a utfodrar föreningen skogs- och fälthönsfåglar, placerar ut fågelholkar och slickstenar mm.

Inom föreningen anordnas skytte av olika slag. Vintertid finns möjlighet till luftgevärsskytte vid sportstugan.

Solf jaktförening hör tillsammans med 6 andra jaktföreningar till Malaxnejdens Jaktvårdsförening. Nejdens skjutbana finns i Petalax, Tallmossen och där ordnas bl a skytteprov, träningsskytte och skytteutbildning för ungdomar.

Kontaktperson: Kalle Hietanen 0500 712 537